måndag 20 oktober 2008

Vet inte vad jag ska tro

Vet inte riktigt vad det är som händer. Fundersam till tusen.

Amanda kom inrusande vid 18-tiden och berättade att det är nån som bara ringer och ringer hela tiden. Först tänkte jag att det måste vara nån kompis, men då kom orden som gör att man som föräldrar blir lite orolig... ¨Det kommer SMS också. Som frågar hur gammal jag är och vart jag bor...¨ Genast så höjdes varningsflaggan. Det visade sig när jag tittar igenom telefonen att personen ringt 10 gånger mellan kl. 17.30-18.00 och att det under samma tid kommit inte mindre än 3 SMS som frågar hur gammal hon är och ett som frågar vart hon bor. Efter att ha kollat upp numret på nätet och inte fått en enda träff, så ringer jag upp numret helt enkelt.
Nån svarar, men säger inte ett ljud. Jag fortsätter i alla fall med att presentera mig och berättar varför jag ringer, eftersom jag hör att det är någon där. Då frågar nån plötsligt vem jag är. Jag får känslan att det är en äldre man eller kvinna. Hörs inte riktigt eftersom rösten är neutral. Jag presenterar mig igen och berättar varför jag ringer, men nu är det tyst, men jag de har inte lagt på. Jag hör tydliga ljud i bakgrunden. Säger Hallå flera gånger, men till slut ger jag upp och lägger på.
Nästa samtal går till polisen. Även om det visar sig att det är nån som busringer, så känner jag att det är bättre att göra en notis hos polisen ifall det visar sig i slutändan att det skulle fortsätta och att det inte är nån busringare. Eller ifall fler skulle anmäla samma nummer. Pratar med en jättetrevlig kvinna på polisen och vi går igenom alla senarion. Man hoppas ju att det är nån som busar, men varför fråga hur gammal hon är och varför göra det vi sammanlagt 4 tillfällen på en dag mellan 8.00-18.00? Och om det är en kompis, vet inte de vart hon bor i så fall?
Nu har det inte ringt sen jag ringde i alla fall, så bara att hålla tummarna att det inte gör det igen eller få veta vem det är som ringt. Hur stor nu den chansen är.
~

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men fyyyy så obehagligt!!! Bra att du polisanmälde det iaf! Finns så mkt idioter nu för tiden! //emma

Anonym sa...

Men gud vad otäckt! Vad bra att du ringde till polisen! /Annelie